Nowe przepisy dotyczące przewozu osób od 1 stycznia 2020
W poniedziałek 3 czerwca Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej podpisał ustawę o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja wejdzie w życie 1 stycznia 2020 roku.
Celem nowelizacji jest wprowadzenie jednakowych dla wszystkich przedsiębiorców warunków prowadzenia pośrednictwa przy przewozie osób, zapewniając uczciwą i równą konkurencję, bezpieczeństwo pasażerów oraz skuteczną kontrolę prawidłowości wykonywania tego rodzaju działalności gospodarczej. Kierunek wprowadzonych zmian jest dobrą informacją dla partnerów, kierowców, oraz całego rynku przewozu osób.
Ustawa wprowadza instytucję pośrednictwa przy przewozie osób, określając ją jako działalność gospodarczą polegającą na przekazywaniu zleceń przewozu osób, zawieraniu umowy przewozu w imieniu klienta lub przedsiębiorcy wykonującego przewóz osób oraz pobieraniu opłaty za przewóz osób. Wykonywanie powyższych czynności będzie wymagało uzyskania odpowiedniej licencji, o którą Uber będzie się ubiegał, spełniając wszystkie stawiane wymagania.
Przepisy obowiązujące od 1 stycznia 2020 roku oznaczają dostosowanie wymogów obowiązujących na platformie Uber do nowego prawa. Naszym celem będzie zapewnienie jak największego wsparcia kierowcom i partnerom korzystającym z platformy w trakcie wprowadzania wymaganych przez prawo zmian - o szczegółach tego procesu będziemy informować na bieżąco.
Masz więcej informacji na temat obecnych wymagań? Może nie będzie trzeba robić licencji taxi? Z tego co wiem w Globe Taxi jeżdżą niby taksówkarze a tak naprawdę masa pracowników - szczególnie tych w białych taksówkach Globe Taxi nie ma licencji i nie zna miasta (jeżdżą na nawigacji) a licencje są podobno przypisane do auta - kierowcy się zmieniają. Nawet myślałem żeby się do nich zgłosić 🙂 Może partnerzy Ubera i Bolta pod których się podpinamy i wynajmujemy samochód będą dawać auta z licencją?
Postaram się zadzwonić w jedno miejsce i dowiedzieć "co i jak" - dam znać po weekendzie.
@admin-driver mam info, że tak naprawdę to się chyba nic nie zmieni xD
podobno całe to zamieszanie to tak naprawdę sprężynka ITD, które po zmianach będzie dostawać kasę od partnerów, którzy będą musieli wykupić licencję od ITD https://gitd.gov.pl/dla-przedsiebiorcow/licencjezezwolenie-na-wykonywanie-zawodu-przewoznika-drogowego/przewoz-rzeczy/wnioski-i-druki-do-pobrania/
więc generalnie będzie jak było 😉
Uberwysłał info odnośnie zmian w przepisach i dostosowaniu się do nich. Wychodzi na to, że nic się nie zmieni poza tym co pisałem wyżej, nasi partnerzy rozliczeniowi muszą zrobić licencję taxi 🙂 Podobno wszystkie samochody mają być oznakowane, czyli każdy kierowca Uber/Bolt będzie musiał mieć koguta jak taxi i co się z tym wiążę, będą traktowani na równi z taxi czyli będą mogli stawać na postojach taxi i zatrzymywać się na przystankach. Ciekawy jestem widoku tych setek samochodów z kogutami uber/taxi zapychających postoje taxi, cierpy oszaleją ze złości xD
Własnie czytam ustawę i zmiany wprowadzone 8 listopada do ustawy tutaj link: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20011251371/U/D20011371Lj.pdf
Kilka najważniejszych wpisów które wychwyciłem:
Art.13b.63)1. Rozliczenie opłaty za przewóz osób samochodem osobowym, wtym taksówką, zwyjątkiem przewozu okazjonalnego, októrym mowa wart.18ust.4b pkt2, może się odbywać przy użyciu aplikacji mobilnej spełniającej wymagania określone wprzepisach wydanych na podstawie ust.4 oraz wymagania dla kas rejestrują-cych mających postać oprogramowania określone wprzepisach opodatku od towarów iusług.2.Aplikacja mobilna może działać przy udziale systemu teleinformatycznego. Wymiana danych pomiędzy aplikacją mobilną asystemem teleinformatycznym zapewnia bezpieczeństwo przesyłania danych.
wklejam tutaj art 5.b opis dla kierwoców transportu krajowego ( nie załączam 5.a miedzynarodowy i 5.c warunki otrzymania licencji) - na podstawie którego bazują przepisy:
Art.5b.1. Podjęcie i wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób:
1)samochodem osobowym,
2)pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu powyżej 7inie więcej niż 9osób łącznie zkierowcą,
3)taksówką
–wymaga uzyskania odpowiedniej licencji.
Art.5b.2.17)Podjęcie i wykonywanie transportu drogowego w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy wymaga uzyska-nia odpowiedniej licencji. 2.18)Podjęcie i wykonywanie transportu drogowego wzakresie pośrednictwa przy przewozie:
1)rzeczy,
2)osób–wymaga uzyskania odpowiedniej licencji.
3.Licencji, októrej mowawust.1i2, udziela się na czas oznaczony, nie krótszy niż 2lata inie dłuższy niż 50lat, uwzględniając wniosek strony.
4.Licencja, októrej mowa wust.1 i2, jest zezwoleniem w rozumieniu ustawy z dnia 6marca 2018r. –Prawo przedsiębiorców
dwa z ciekawszych zapisów dotyczących kierowców ( będą teraz nazywani przedsiębiorcami) i ich partnerów.
Art.5d.30)Przedsiębiorca wykonujący transport drogowy w zakresie pośrednictwa przy przewozie osób jest obowiązany prowadzić takie pośrednictwo wyłącznie na rzecz przedsiębiorców posiadających odpowiednią licencję, októrej mowa wart.5b ust.1.
Art.5e.30)Zabrania się prowadzenia pośrednictwa przy przewozie osób wprzewozach okazjonalnych wyko-nywanych pojazdem samochodowym przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 7osób łącznie zkierowcą.
czyli partner będzie mógł zatrudnić osobę która podlega ustawie 5b. natomiast zniknie całkowicie partnerstwo przy przewozach okazjonalnych.
o będzie potrzebna licencja na konkretny pojazd
7.Po uzyskaniu zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego przedsiębiorca przedkłada do organu, októrym mowa w art. 7ust.2, wykaz pojazdów zawierający następujące informacje:
1)markę, typ;
2)rodzaj/przeznaczenie;
3)numer rejestracyjny;
3a)41)kraj rejestracji;
4)numer VIN;
5)wskazanie rodzaju tytułu prawnego do dysponowania pojazdem
Tym samym najtaniej dla nas kierowców będzie jeśli pojazdy którymi będziemy jeździć będą miały wbitą taksówkę w dowodzie - wyższe koszty oc oraz badań technicznych.
i jeszcze troche ważnego bełkotu
Art.8.1. Licencji, októrych mowawart.5bust.1i2, udziela się na wniosek przedsiębiorcy złożony wformiepisemnej, wpostaci papierowej lub wpostaci elektronicznej, po uiszczeniu opłaty, októrej mowawart.41ust.1pkt1.2.Wniosek, októrym mowawust.1, zawiera:1)oznaczenie przedsiębiorcy, jego adres isiedzibę albo miejsce zamieszkania;2)42)informację owpisie do Centralnej Ewidencji iInformacji oDziałalności Gospodarczej (CEIDG) albo numer wrejestrze przedsiębiorców wKrajowym Rejestrze Sądowym (KRS), jeżeli są wymagane;2)43)informację owpisie do Centralnej Ewidencji iInformacji oDziałalności Gospodarczej (CEIDG) albo numer wrejestrze przedsiębiorców wKrajowym Rejestrze Sądowym (KRS):a)w przypadku licencji, októrych mowa wart.5b ust.1 iust.2pkt1, jeżeli są wymagane,b)w przypadku licencji, októrej mowa wart.5b ust.2pkt2;3)numer identyfikacji podatkowej (NIP);4)określenie rodzaju izakresu transportu drogowego, awzakresie transportu drogowego taksówką –także obszaru wykonywania przewozu;5)określenie czasu, na który licencja ma być udzielona;6)44)określenie rodzaju iliczby pojazdów samochodowych, które przedsiębiorca będzie wykorzystywał do wykonywania transportu drogowego –wprzypadku wykonywania transportu drogowego wzakresie, októrym mowawart.5bust.1pkt1i2;6)45)określenie rodzaju iliczby pojazdów samochodowych, które przedsiębiorca będzie wykorzystywał do wyko-nywania transportu drogowego –wprzypadku wykonywania transportu drogowego wzakresie, októrym mowa wart.5b ust.1;7)44)określenie liczby wypisów zlicencji –wprzypadku wykonywania transportu drogowego wzakresie, októrym mowawart.5bust.1pkt1i2.7)45)określenie liczby wypisów zlicencji –wprzypadku wykonywania transportu drogowego wzakresie, októrym mowa wart.5b ust.1
Fajnie że rozpisałeś tą nowelę, ja zaglądałem jakiś czas temu do tego PDFa ale lenistwo wygrało ze mną.... Z innej beczki, ciekawe czy zmaleje ilość kierowców przez te dodatkowe "udogodnienia"? Do marca można będzie śmigać na starych zasadach, a potem zobaczymy jak to wyjdzie wszystko w praktyce.
Panowie ja tam nie jestem tak optymistycznie nastawiony,ponieważ jasno jest sformułowane że nowe przepisy wchodzą w życie z dniem 01.01.2020.I tu w/g ,mnie jest problem -bo jak wchodzą z dniem to będą również WYMAGANE a co za tym idzie przy kontroli drogowej będzie trzeba okazać badania lekarskie i psychotechniczne uprawniające do kierowania,pod warunkiem że partner wbije w dowód rej. Taxi . Okres przejściowy od stycznia do marca to umowa ubera z partnerami,aby przygotować kierowców i pojazdy do legalnej jazdy ale przepisy będą w/g mnie egzekwowane przez Policję i ITD od -1.01.2020 r. wraz z momentem wejścia w życie tych przepisów.
Jeżeli uważacie inaczej to chętnie poczytam jak wy to interpretujecie.
No właśnie cholera wie jak to będzie... partner miał dzwonić i informować o zmianach.... jest połowa listopada i cisza z ich strony, a czasu do pierwszego już niewiele zostało.
@klakier masz rację z dniem 1 stycznia wchodzą przepisy i od tego dnia mogą je egzekwować i myślę, że oklejone auta mogą być kontrolowane. Ciekawe czy partnerzy będą blokować od 1szego konta osobom, które mają swoje prywatne i nieoklejone auto bez licencji i badań? Czy będą czekać do marca, a może w ogóle nie będą blokować?
Odnośnie policji - jeżeli partnerzy nie będą blokować ludzi z prywatnymi autami to teoretycznie policja może mieć problem z egzekwowaniem tych nowych przepisów, bo jak będą namierzać prywatne auta? Będą z lornetkami wypatrywać czy wieziesz kogoś z tyłu na siedzeniu a z przodu masz srajfona w łapce? Tak czy inaczej badania przydałoby się już zrobić... ehhhh
btw. widział już ktoś samochody z kogutami ubera, co to niby za darmo brandują?
"koguty" oraz naklejki na drzwi będą wydawane od stycznia z tego co wiem i w gratisie dla tych samochodów co mają zrobione 90 przejazdów w miesiącu pod warunkiem że partner wyrobi potrzebną licencję.Ja się zastanawiam jeszcze nad jedną sprawą a mianowicie nad sytuacją samochodów które jeżdżą a są z wypożyczalni brane bo jak wymagane będzie wbicie taxi do dowodu rejestracyjnego to ...chyba żadna wypożyczalnia na to sobie nie pozwoli aby obniżyć wartość swojego samochodu pieczątka taxi.Ponadto zostaje jeszcze sprawa samochodów które są w leasingu bo część jeżdżących pojazdów jest również w leasingu i tu już sprawa banku jak do tego podejdzie.
Mam pytanie czy aby wykonać licencje na przewóz osób w danej miejscowości to trzeba mieć swoją działalność gospodarczą czy można to zrobić prywatnie albo podpiąć się pod kogoś?
Witam serdecznie,
chciałbym się upewnić w swoim stanowisku pytając o zdanie osób z forum.
Moja sytuacja wygląda następująco:
a) posiadam licencje na przewóz drogowy osób taksówką
b) prowadzę działalność gospodarczą z rozszerzonym pkd własnie o wyżej wspomnianą działalność
c) mój samochód jest dostosowany do przewozu osób taksówką (inaczej nie uzyskałbym licencji) czyli wbity w dowod. rejst. "Taxi" rozszerzone ubezpieczenie OC o taxi.
Rozumiem, że od 1 stycznia mogę nie używać kasy fiskalnej ponieważ zastąpi ją aplikacja? Z racji tego, że Minister cyfryzacji nie wydał jeszcze rozporządzenia jakie wymogi ma spełniać aplikacja to rozumiem, że póki takiego rozporządzenia nie wyda to można spokojnie jeździć na tej którą obecnie posługuje się bolt?
Co więcej jak wygląda sprawa zatrudnienia kierowców przeze mnie?
Czy jako osoba prowadząca działalność gospodarczą i posiadająca licencję (na przewóż drogowy osób taksówką) będę mógł zatrudniać kierowców którzy będą jeździli na moim aucie (oczywiście oznakowanym "TAXI" bo przeciez nie musi mieć kogut napisane "BOLT", z wbitym w dowodzie rej, "TAXI"), będą posiadali zaświadczenie o niekaralności oraz ważne badania, które będą mówiły o tym, że nie ma przeciwskazań do pracy jako kierowca. Będą zatrudnieni u mnie na "umowę zlecenia".
Czy to prawidłowe myślenie czy błędne. Proszę o i informację od forumowiczów.
Pozdrawiam
Cześć wszystkim.
Jestem nowym użytkownikiem forum dlatego z góry przepraszam, że być może mój post nie jest w temacie, ale chciałbym się Was poradzić.
Zamierzam rozpocząć swoją przygodę z Bolt. Mam już wszystkie podstawowe dokumenty. Nie mam działalności gosp., lecz jestem podpięty do partnera. Nie mam też licencji na przewóz osób stąd moje pytanie jak wygląda sprawa w przypadku kontroli policji lub ITD? Jak wtedy postępować?
Pozdrawiam
Witam wszystkich, dopiero co się zarejestrowałem więc proszę o wyrozumiałość, jeżeli pytanie nie dotyczy tego działu.
Mam umowę o pracę i ważne badania psychotechniczne na kat. B.
Czy można na tej podstawie jeździć w Uberze, czy należy wykonać nowe?
Cześć.
Chciałbym sobie po godzinach dorobić jeżdżąc właśnie na Uberze/Bolcie. Czy w związku z nowymi przepisami będzie mi się to opłacać, jeśli później trzeba będzie założyć działalność itd... a ja nie będę chciał tego robić tylko po to żeby sobie dorabiać? Czy może tak jak wyżej koledzy pisali lepsze rozwiązanie to legalny.eu?
I przez pandemię korony przesunęli lex uber do końca września 2020 ;p
Mam pytanie , posiadam badania lekarskie , psychotesty , Taxi wbite w dowód rejestracyjny , oc na Taxi , oraz nie dawno odebrałem wypis licencji Taxi które wyrobiłem od partnera. Partner Mi powiedział ze póki nie wejdzie legalizacja taksometrów na aplikacje to w razie kontroli lepiej nie pokazywać swojego wypisu licencji Taxi ( chyba ze bym w pełni uzbroił samochód w taksometr itp) , powiedzcie Mi czy wy jeździcie z takim wypisem i w razie kontroli itd lepiej pokazać ta licencje czy nie ? Bo ja już szczerze mówiąc się w tym wszystkim pogubiłem , pozdrawiam
Cześc @barthezowy
Z ciekawości w jakim mieści jeździsz?
Żeby być 100% legalnym musisz mieć: oznakowanie taxi, taksometr, badanie techniczne, badania psycho + orzeczenie lekarskie, zaświadczenie z KRK i ubezpieczenie OC na TAXI.
W wielu miastach możesz wbić w dowód TAXI bez posiadania taksometru - jednak podczas kontroli musisz mieć taksometr.
Partnerzy żeby dodać Twój samochód do swojego konta partnerskiego i wyrobić Ci odpis ze swojej licencji muszą mieć tylko twoje dane plus skan twojego dowodu z wbitym TAXI + badania - jednak podczas kontroli ITD jak nie będziesz miał taksometru i pokażesz odpis licencji swojego partnera to tym samym narażasz swojego partnera na utratę licencji - dlatego prosił Cię żebyś tej licencji nie pokazywał podczas kontroli. Jak nie pokażesz licencji to wtedy Ty będziesz odpowiadał za nielegalną jazdą, jak pokażesz licencję to ciężar odpowiedzialności przerzucasz na partnera - bo to on zatrudnia i dopuszcza do jazdy na swojej licencji kierowcę, który nie ma taksometru.
Tak czy inaczej ten "Partner" robi Cię w konia. Albo kup taksometr i zrób legalizację i zgłoś to swojemu partnerowi, a najlepiej uciekaj od takich kombinatorów bo wg. mnie wystawiają Cię na mukę i chcą umywać ręce.
Hej będę jeździł pod partnerem , zastanawiałem się nad DG, ale zdecydowałem ze narazie zostanę u Partnera , ja niestety kupuje Cezara + Vega jest jednak tańszy od kasko -Taksometru i można odpiac kasę ( wiem napisałem na początku ze kupuje kask taksometr) czy na tym istnieje możliwość takiej opcji jak na novitusie? Pozdrawiam
Jeżdżę pod jednym z największych partnerow w Polsce , ktory się cieszy bardzo dobra opinia , firma na E:) osobiście nie mogę na nich narzekać , wszystkie przelewy na czas jak i pomoc jest naprawdę super , Ja jeżdżę na umowa zlecenie plus umowa najmu auta .
PS: Wcześniej jeździłem u kogoś innego ale podejrzany był ten partner i wolałem zmienić na kogoś zaufanego , nic nie mówił ze jazda bez taksometru itp jest po prostu od stycznia nielegana